Articol disponibil în versiune bilingvă. Ilustrație de Filip Stan
RO
La început de decembrie am mers la Timișoara pentru Dracula TiMes Film Festival. Într-un festival unde filmul horror era prezentat sub numele Contelui construit de Bram Stoker, un documentar care punea povestea originală într-o lumină nouă a fost ecranizat la Faber, alături de o lansare de vin. Am avut ocazia să-l intervievez pe strănepotul autorului, Dacre Stoker despre documentarul lui, In Search of Bram Stoker’s Castle: Dracula’s Castle și despre celelalte eforturi ale lui de a prezenta elementele care l-au compus pe Dracula.
Sorana Gurau: Care este povestea ta cu Dracula Film Festival din Timișoara?
Dacre Stoker: Este prima dată când particip la festival. O altă versiune a filmului nostru, In Search of Bram Stoker’s Castle: Dracula’s Castle, a fost difuzată în timpul pandemiei și nu am putut ajunge, din păcate. Dar mi s-a spus că erau în jur de cinci oameni în public. Dar îmi pare rău că nu am putut fi acolo să văd reacția publicului, oricât de mic. Mă bucur că am reușit să edităm documentarul mai mult și am avut și alte descoperiri de adăugat pentru ecranizarea din 2023.
Sorana Gurău: Ai spus că ești primul din familia ta care călătorește în România. Cum a fost prima ta călătorie?
Dacre Stoker: Am venit aici cu un prieten, domnul Hans Corneel de Roos, care este un cercetător foarte bun al lui Dracula. Urma să călătorim timp de două săptămâni și să vizităm multe locuri. Ne gândeam să creăm și o carte cu indicații pentru turiști. Așa că m-am simțit foarte încrezător pentru că Hans este foarte organizat și pentru că mai fusese aici înainte. Eram în mâini bune.
Odată ajuns în România, am fost puțin neliniștit la gândul că oamenii ar putea privi cu neîncredere numele Stoker. Citisem că unii oameni sunt supărați că Dracula fictiv a capitalizat într-o oarecare măsură o figură istorică, așa că nu eram sigur cum voi fi primit. Dar am avut o primire foarte călduroasă. Oamenii erau bucuroși că eram aici să spunem povestea corectă, în locul zvonurilor care circulă prin lume. S-a dovedit a fi o experiență revelatoare.
Prima mea vizită la Castelul Bran a fost impresionantă. Am văzut multe alte locuri minunate precum Sighișoara și Târgoviște. Acum am înțeles mai bine elementele care au influențat atât portretul lui Dracula din realitate, cât pe cel al Contelui Dracula din carte.
Sorana Gurău: Cred că este diferit să le vezi față în față în loc să citești descrierile.
Dacre Stoker: Ei bine, s-a dovedit că Bram Stoker a făcut o treabă bună. Ai dreptate, să le vezi în carne și oase, să te plimbi și să vezi clădirile moderne amestecate cu locurile descrise în carte a fost cu adevărat o experiență diferită.
Sorana Gurău: Urmează să mai găzduiești un tur, Transylvania, DSI (Dracula Scene Investigation) în 2024. Ce vrei să prezinți în cadrul acestui tur?
Dacre Stoker: Acesta este, probabil, al șaptelea sau al optulea tur pe care îl facem. Îmi place să văd că oamenii au o experiență similară cu a mea când vin aici pentru prima dată. Sunt recunoscător că pot să le prezint ceea ce cred că este fundalul acestei cărți. Am realizat că o carte este personală – când o citești, îți creezi propriile imagini în minte și procesezi personajele și povestea în felul tău. Ceea ce îmi place să fac este să construiesc un sentiment de mister și suspans încă din hotel în ziua de dinainte să mergem undeva. Încerc să stârnesc ceea ce încerca Bram Stoker să transmită cititorului, un sentiment de a fi într-un loc diferit, departe de casă. Lucrurile nu sunt normale, așa că te simți vulnerabil, dar ești și foarte sensibil la ceea ce se întâmplă în jurul tău. Și cred că în ziua de azi pierdem acest sentiment de mirare pentru că suntem conectați prin calculatoare și avem oportunitatea de a vedea totul în imagini. Să fii aici, să miroși fumul hornurilor din sate sau să simți pădurea unde frunzele se descompun și să auzi în depărtare un câine lătrând – asta îmi place să le transmit oamenilor. Altfel, ar putea obține aceeași experiență dintr-un film documentar. Însă vreau să vină aici, să vadă și să simtă totul în realitate.
Sorana Gurău: Așa că, în măsura în care este legat de locurile din roman, turul este și despre misterul pe care cartea o conține.
Dacre Stoker: Mă bucur că ai spus asta, pentru că locația este extrem de importantă. Și sunt sigur că a fost importantă și pentru Bram Stoker. Știu că a ales anumite locuri în carte pentru că a mers acolo și a fost impresionat de peisaj. A fost atât de inspirat de Whitby încât a schimbat amplasarea acțiunii romanului în Transilvania. A simțit o energie specială în Whitby pe care apoi a descris-o în carte. Nu a ajuns niciodată în Transilvania, dar avea cinci sau șase cărți care l-au ajutat să scrie.
Locația este un element important în reînvierea unei cărți, un element crucial în a ajunge dincolo de pagini și a simți cu adevărat energia pe care cartea o transmite, ceva ce poți realiza doar mergând în acele locuri și înțelegându-le. Și orice tur poate face asta – poți sta într-un autobuz, privi pe fereastra, poți primi o prelegere bine documentată. Dar plimbându-te, în special în Parcul Național Calimani sau în jurul acestor castele minunate, vorbind cu localnicii, poți simți istoria acolo. Și, de asemenea, nu este o zonă turistică foarte aglomerată, doar Castelul Bran este uneori un pic aglomerat.
În plus, un lucru pe care îl iubesc este că seara ne așezăm și citim cu voce tare pasajele din carte în locurile unde a fost scrisă, astfel încât oamenii au cu adevărat oportunitatea de a simți spațiul. Simți paralela dintre ficțiune și locația reală. Și mi se pare fascinant faptul că el nu a fost niciodată în apropierea Castelului Bran, dar totuși poate să transmită atât de precis acea imagine.
Sorana Gurau: Cum se va dezvolta Documentarul Search for Dracula’s Castle?
Dacre Stoker: Documentarul pe care l-ai văzut aseară ar fi de fapt dezasamblat și detaliat. Am vrut să prezentăm vârful muntelui, vârful poveștii. Ceea ce ar trebui, de asemenea, să fie povestit este contextul vieții lui Bram Stoker – a avut o viață destul de tragică. A fost un copil bolnav care nu se aștepta să supraviețuiască. Cum s-a recuperat și cum l-a influențat lumea din jurul lui sunt aspecte fascinante din spatele cărții. A fost expus folclorului și superstițiilor irlandeze. Vrem să vorbim și mai detaliat despre rolul său și al lui Henry Irving în teatru. Există atât de multe de spus despre cărțile oamenilor care au venit aici și pe care Bram Stoker le-a folosit pentru cercetare. Ceea ce a fost prezentat la Festivalul de Film Dracula a fost un proof of concept, întregul lucru urma să fie dezvoltat.
Documentarul final ar avea o secțiune despre începutul vieții lui Bram în Irlanda. Ar fi urmată de timpul petrecut în Anglia și de modul în care este influențat de Henry Irving. O parte importantă este și călătoria pe care o face la Whitby, cine și ce îi influențează scrisul acolo. În cele din urmă, o locație crucială, unde a scris de fapt cartea, în Castelul Slain din Cootenbay, Scoția. A existat o conexiune spirituală pe care Bram Stoker a avut-o cu Cootenbay. Multe dintre ritualurile păgâne de acolo erau similare și cu cele din Transilvania. Aici a descoperit-o pe scriitoarea scoțiană Emily Girard, care a avut o mare influență asupra sa.
Documentarul încearcă să creeze o poveste care să ofere o privire personală în viața scriitorului. Povestea este deja bine cunoscută, dar vreau să expun creatorul la fel de mult ca și creația. Este o biografie care abordează Castelul Dracula ca pe un mister care trebuie descoperit.
Sorana Gurău: Ca un send-off al interviului și pentru a marca sfârșitul anului în care Timișoara a fost Capitală Culturală, ce le poți recomanda celor care nu au fost niciodată aici?
Dacre Stoker: Cred că timpul pe care l-am petrecut aici a fost dominat de plimbări și am fost cu adevărat uimit de frumusețea piețelor. Restaurarea făcută pentru unele dintre clădirile mai vechi este excepțională. Asta demonstrează că Timișoara este un oraș cu adevărat interesat de importanța conservării istorice și protecției. Am pornit cu intenția de a nu mânca prea mult pe durata șederii mele aici, dar este greu când mâncarea este atât de bună. Este incredibilă.
Să mă plimb și să simt energia unui oraș vechi care se întâlnește acum cu noul – asta a fost momentul de vârf al călătoriei mele. Asta cred că i-aș îndemna pe oameni să caute dacă vizitează Timișoara.
Sorana Gurău: Simt că într-un fel, asta fac eforturile tale, unde restabilești interesul pentru multe locuri care poate ar fi trecute cu vederea sau poate nu ar fi cunoscute de oamenii din afara României. Este ca o restaurare culturală.
Dacre Stoker: Da, îi pot spune restaurare culturală sau istorică, dar este mai mult o investigație. Poți lua o carte pentru ceea ce este și te poți bucura de poveste. Dar poți privi dincolo de copertă și poți descoperi mult mai mult. La fel și cu un oraș, îl poți vedea și simți. Este foarte vibrant, cu mulți oameni care vin pentru festivalul de film și pentru sărbători. Poți vedea cum orașul respiră și are un puls. Învățând despre istoria sa, reușești să privești dincolo de suprafața sa.
In Search of Bram Stoker’s Castle: Dracula’s Castle
Un documentar care aduce ceva nou în povestea lui Dracula scrisă de Bram Stoker. Documentarul este o coproducție româno-moldo-americană.
Scriitor/ Narator: Dacre Stoker
Regizor: Corneliu Țepeluș
Producători: Sergiu Ciorescu, Stas Ciorescu, Radu Oprea, Liviu Bazarca
ENG
In early December, I travelled to Timișoara for the Dracula Film Festival. At a festival where horror films were presented under the name of the Count created by Bram Stoker, a documentary that shed new light on the original story was screened at Faber, accompanied by a wine launch. I had the opportunity to interview the author’s great-grandson, Dacre Stoker, about his documentary, In Search of Bram Stoker’s Castle: Dracula’s Castle and his other efforts to present the elements that shaped the character of Dracula.
Sorana Gurău: What’s your story with the Dracula Film Festival held in Timișoara?
Dacre Stoker: It’s my first time participating in the festival. Another version of our film, In Search of Bram Stoker’s Castle: Dracula’s Castle, was screened during the pandemic, and unfortunately, I couldn’t attend. But I was told there were maybe five people in the audience. So I regret not being able to be there and see the audience’s reaction, however small it might have been. I’m glad, however, that we were able to further edit the documentary and add more discoveries for the 2023 screening.
Sorana Gurău: You mentioned that you’re the first in your family to travel to Romania. How was your first trip here?
Dacre Stoker: I came here with a friend, Mr. Hans Corneel de Roos, who is a very good Dracula researcher. We were planning to travel for two weeks and visit many places because we were thinking about creating a tour-guide book. So I felt very confident because Hans is very organised, very detailed, and had been here before. I was in good hands.
I was a bit uneasy in Romania, thinking that people might view the Stoker name with suspicion. I had read that some people are upset that the fictional Dracula has capitalised on a historical figure, so I wasn’t sure how I would be received. But it turned out that I had a very warm welcome. People were happy that I was here to get things straight and tell the true story, rather than just circulating stories around the world. It turned out to be an eye-opening experience.
My first visit to Bran Castle was breathtaking. I saw many other wonderful places like Sighișoara and Târgoviște. It was an eye-opening experience in the sense that I now understood the major components of this country for both the real Dracula and Count Dracula.
Sorana Gurău: I believe it’s quite different to see them face to face rather than reading the descriptions.
Dacre Stoker: Well, it turned out that Bram did a wonderful job, but you’re right, seeing them in the flesh, walking around and seeing the modern buildings mixed in with the recognizable places described in the book was truly a different experience.
Sorana Gurau: You’re about to host another tour, Transylvania, DSI (Dracula Scene Investigation) in 2024. What do you want to present during this tour?
Dacre Stoker: This is maybe our seventh or eighth tour. I love seeing people have an experience similar to mine when they come here for the first time. I am grateful to be able to present to them what I believe is the background of this book. I realised that a book is personal – when you read it you make your own images in your mind, and you process the characters, the story arc in your own way. What I love to do is simply build a sense of mystery and suspense from the hotel the day before we go somewhere. I try to replicate what Bram Stoker was trying to get the reader to feel like, a sense of being in a different place, far away from home – things aren’t normal, so you’re feeling vulnerable, but you’re also very sensitive to what’s going on around you. And I think in this day and age, we lose that sense of wonder because we’re connected by your computers and you have the opportunity to see everything in pictures. Actually being here, smelling the smoke from the chimneys of the villages, or feeling the forest where the leaves are decomposing and hearing off in the distance a dog barking – that is what I like to expose people to. I want to let them experience that feeling of what it’s really like to be here, eat the food, meet the people, sit down and interact, have some wine with folks and sort of relax and truly live it. Otherwise, they could get the same thing on a documentary film, which is good, but I want them to come here, see it and feel it.
Sorana Gurau: So as much as it is related to the location, the tour is about the wonder that the book also conveys to the places.
Dacre Stoker: See, I’m glad you said that, because location is extremely important. And I am sure it was important for Bram Stoker as well. I know he chose certain locations in the book because he went there and was immensely moved by the scenery. He got so inspired by Whitby that he changed the setting of the novel to Transylvania and the landing of the count from Dover to Whitby. And so he felt an energy in Whitby that he then described. He never got to travel to Transylvania, but he had five or six books that aided his journey in writing the book. So location, as you said, is an important element of reenacting, so to speak, a book. It’s a crucial element in reaching behind the pages and really feeling the energy that the book conveys, something that you can achieve only by going to those places and understanding them. And any tour could do this – you could sit in a bus, look out the window, be in a hotel, look out the window, get a lecture. But wandering around, especially up in the Calimani National Park, or around these wonderful castles, talking to locals, you can almost feel the history there. And also, it’s not very crowded touristy area, only Bran Castle is a little bit at times.
Plus, one thing that I like is that in the evening we sit and read out loud the passages from the book in the locations where it was written, so people really get the opportunity to feel the space. You feel the parallel between the writing and the real location. And I find it fascinating that he wasn’t anywhere near Bran Castle, but he can still so accurately convey that image.
Sorana Gurau: How will the documentary In Search of Bram Stoker’s Castle: Dracula’s Castle develop?
Dacre Stoker: The documentary you saw last night would actually be disassembled and detailed. We wanted to present the peak of the mountain, the pinnacle of the story. What should also be told is the context of Bram Stoker’s life – he had a rather tragic life. He was a sickly child not expected to survive. How he recovered and how the world around him influenced him are fascinating aspects behind the book. He was exposed to Irish folklore and superstitions.
We want to delve even more into his role with Henry Irving in the theatre. There’s so much to say about the books people brought here and that Bram Stoker used for research. So what was presented at the Dracula Film Festival was a proof of concept; the whole thing was supposed to be sorted out and developed.
So the final documentary would have a section about Bram’s early life in Ireland. That would be followed by his time in England and how he is influenced by Henry Irving. An important part is also the journey he takes to Whitby and who and what influences him in his writing there. Finally, a crucial location where he actually wrote the book, in Slains Castle in Cootenbay, Scotland. There was a spiritual connection that Bram Stoker had with Cootenbay. Many of the pagan rituals there were similar to those in Transylvania. Here, he discovered the Scottish writer Emily Girard, who had a great influence on him.
The documentary tries to create a story that provides a more personal interest in the writer himself. The story is already well-known, but I want to expose the creator as much as the creation. It’s a biography that approaches Dracula’s Castle as a mystery to be uncovered.
Sorana Gurau: As a send-off to the interview and to mark the end of the year in which Timisoara was the Cultural Capital of 2024, what can you recommend to those who have never been here?
Dacre Stoker: I think my time here has been dominated by walks, and I’ve truly been amazed by the beauty of the squares. The restoration done on some of the older buildings is exceptional. So, it shows me that this city is interested and recognizes the importance of historical preservation and protection. I started with the intention of not eating too much during my stay here, but it’s hard when the food is so good. It’s incredible.
To stroll around and feel the energy of an old city meeting the new has been the highlight moments of my journey. That’s what I would encourage people to look for if they visit.
Sorana Gurau: I feel like, in a way, that’s what your efforts do, restoring interest in many places that might be overlooked or may not be known by people outside of Romania. It’s like a cultural restoration.
Dacre Stoker: Yes, you could call it cultural or historical restoration, but it’s more of an investigation. You can take a book for what it is and enjoy the story. But you can look beyond the cover and discover much more. Similarly, with a city, you can see and feel it. It’s very vibrant, with many people coming for the film festival and holidays. You can see how the city breathes and has a pulse, and by learning about its history, you see that the history is behind the surface but intertwined in everything.
In Search of Bram Stoker’s Castle: Dracula’s Castle
A documentary that brings something new to the story of Dracula written by Bram Stoker. The documentary is a Romanian-Moldavian American co-production.
Writer/ Narrator: Dacre Stoker
Director: Corneliu Țepeluș
Producers: Sergiu Ciorescu, Stas Ciorescu, Radu Oprea, Liviu Bazarca