Cum arătau desenele tale din copilărie și de când ai început să desenezi/pictezi?
Am studiat formal desenul și culoarea începând cu clasa a 3-a. Din a 5-a a devenit ceva mai serios când am intrat la liceul de arte plastice “Nicolae Tonitza”, pe care l-am absolvit în 2008. Primele tentative de a crea sunt dinainte de această perioadă. Din amintiri, erau imagini din jocuri video, structuri mecanice, chestii tipice pentru băieței, cu alte cuvinte. Am fost influențat foarte mult de filmele SF când eram copil.
Dacă ar trebui să-ți descrii stilul de a picta la radio, cuiva care nu a văzut niciodată o lucrare de-a ta, cum ai face asta?
Asta e dificil. Aș simplifica acest stil eclectic pe care-l practic la o formă de suprarealism. Picturile mele sunt în mare parte științifico-fantastice cu elemente realiste. În seriile precedente foloseam figurativul mai mult – acum, cu seria nouă, am renunțat la figurativ în favoarea unor structuri organice.
Picturile sunt realizate într-o tehnică foarte asemănătoare cu cea flamandă, de a aplica straturi succesive de culoare peste un strat deja uscat. Rezultatul este o pictură care pare făcută în mediul digital, pe mine asta mă atrage. Am observat că unii oameni nu sunt prea impresionați de ce fac până ce le menționez că sunt, de fapt, picturi, având inițial impresia că sunt digitale.
Abordezi des teme legate de tehnologie și relația dintre ea și noi. Cum vezi tu relația dintre om și tehnologie astăzi?
Tema asta a fost abordată în principal pentru seria Human Extension. Mi se pare o relație benefică, chit că vine cu atâta forță și ne copleșește. Trebuie doar să fim foarte atenți la deciziile pe care le luăm în relație cu tehnologia. În tranziția asta mulți vor avea de suferit, bineînțeles, dar la drum lung, sunt sigur că este pentru binele nostru. Un exemplu ar fi comunicarea care este esențială pentru o lume care poate trăi pașnic la nivel global, comunicare care poate exista doar printr-o tehnologie relativ avansată.
Ce alte influențe se regăsesc în lucrările tale în afară de tehnologie?
Natura prin prisma științelor exacte. Primele lucrări erau despre fizică, ilustram fenomene din mecanica cuantică si fizica newtoniană. În perioada aia mă uitam foarte mult la documentare despre științe și eram influențat de materiile pe care le studiam la facultate la secția de conservare și restaurare. Studiam biologie, fizică și chimie, la un nivel suficient pentru a înțelege materialele cu care se lucrează în restaurare și asta m-a făcut să cercetez pe cont propriu și să aflu mai multe despre materialele folosite în tehnica uleiului.
O altă influență a fost introspecția. Am realizat câteva lucrări care se concentrau pe niște trăiri din trecut puternic traumatice.
Care crezi că este lucrarea ta cea mai reprezentativă?
Conflicting metaphysics. Ilustrează un episod depresiv pe care l-am avut pe la 21 de ani. N-o să intru în detalii despre cauză. Menționez doar că a durat aproximativ 2 săptămâni și a fost foarte intens. A fost despre o decizie pe care eu simțeam că trebuie să o fac în legătură cu credințele mele despre metafizică. Conflictul avea în vedere religia și știința.
Cum ne-ai putea descrie studioul tău?
Este o sufragerie de apartament de bloc comunist. Am balcon mare la bulevard, este foarte gălăgios, mult praf și foarte cald vara. Puțin luminat, deoarece ferestrele sunt pe latura mică a sufrageriei. Folosesc mereu reflectoare pentru a picta. Am un birou, un șevalet mare, unul mic de masă și un perete liber pentru a picta pânze mai mari.
Care sunt cele mai mari provocări pe care le-ai întâlnit de când te-ai hotărât că vrei să fii pictor full-time?
Menținerea motivației constante. Este cea mai dificilă parte. Să poți să lucrezi timp de 2 ani pentru o serie fără nicio recompensă imediată este foarte greu. În această perioadă nu poți să vinzi, ceea ce pune foarte mare presiune financiară pe tine ca artist.
Ce sfaturi ai pentru artiștii tineri care-și propun să reușească să lucreze în acest domeniu și să fie artiști full-time?
Să-și facă Instargam și să posteze des. Cu alte cuvinte, să se promoveze mult. În plus, feedback-ul de pe net ajută foarte mult în a-ți menține motivația. Dacă există oameni care apreciază ce faci, se va vedea pe internet.
Care sunt artiștii tăi români preferați?
Cred că singurul care m-a inspirat cu adevărat încă de la început a fost Roman Tolici.
Cum se desfășoară o zi din viața ta atunci când nu pictezi?
Sunt dependent de informație, deci stau mult pe net, mă uit la filme/documentare, citesc. Îmi face plăcere sa stau izolat. Am perioade în care devin gamer și fac un pic abuz de viața virtuală.
Ce poți să ne spui despre expoziția de pe 28 iunie, One Night Gallery // Love Victor Fota?
Va fi expusă o serie de picturi în ulei realizate de mine în ultimii ani. Aceste picturi aparțin în principal seriei Human Extension. Vor fi și câteva lucrări din conceptul la care lucrez momentan, care nu au mai fost expuse niciodată. Toate acestea vor fi amplificate vizual de către cei de la Aural Eye prin video mapping și realitate augmentată. Nu în ultimul rând, va fi o demonstrație de realitate virtuală în care vă prezint ce am modelat în Oculus Medium luna aceasta. Este o compoziție ce cuprinde elemente din ultimele două teme generale pe care le-am abordat, omul și tehnologia și fluxul de energie.
One Night Gallery // Love Victor Fota va avea loc marți, 3 iulie, începând cu 8PM, la Verde Stop Arena. Mai multe detalii în event.