NexT, unul dintre cele mai notabile festivaluri de film din România revine cu a 11-a ediție, de data asta într-o perioadă care permite publicului să aibă mâneci la fel de scurte ca filmele. Pe lângă proiecția lungmetrajului eye-candy din acest an, Raw/Grave (r: Julia Ducournau), festivalul a pregătit calupurile iconice care sunt așteptate de public a fiecare ediție (Arthouse, LGBT, NexT Kids, NexT is Feminist, Next Generation), cele din Competiția Națională și cea Internațională și evenimente speciale care aduc NexT mai aproape de vecinii tăi (proiecțiile din cartiere) și proiecții în cinematografe care și-au încetat activitatea (Cinema Pacea, Cinema Cosmos).
Dissolved Magazine a avut parte de un sneak peek al scurtmetrajelor de la această ediție și a realizat o listă de recomandări pe (prea) repede-nainte, dintre care am ales cele mai iubite cinci.
Les incapables este un scurtmetraj belgian regizat de Roxanne Gaucherand și prezent la secțiunea Forever Young a festivalului. Filmul urmărește o relație frate-soră care oscilează între dependență și un joc sexual incestos, totul împachetat într-un ambalaj estetic care amintește de regizori precum Xavier Dolan și Yann Gonzalez. În momentul în care Gaspard o roagă pe sora lui, Constance, să îl ducă cu mașina în celălalt oraș pentru a vorbi cu fosta lui iubită, ea acceptă cu o condiție; acea condiție îl va arunca pe Gaspard în jocul pueril și erotic al surorii lui, un joc de tip Peter Pan în care își retrăiește tinerețea la nesfârșit. Filmul face parte din secțiunea Forever Young care poate fi văzută duminică, pe 25 iunie, începând cu 17:30.
A devenit generation gap-ul o scuză prea folosită pentru a explica problemele care apar în relațiile interumane? Scurtmetrajul regizat de Jordan Firstman, Call your father, prezintă prima întâlnire dintre Greg și Josh, doi bărbați queer între care este o diferență considerabilă de vârstă. Josh încearcă să îl arunce pe Greg în clișeica situație de sugar baby și sugar daddy, însă de multe ori Greg nu poate să țină pasul cu tumultoasa primă întâlnire și cu partenerul lui problematic care își glorifică tinerețea. Ce reușește Call your father să surprindă este un val de preconcepții, etichete și asumări care se întâmplă în interiorul unei minorități care deja suferă prea mult din cauza acestor lucruri când ele vin din exterior. Scurmetrajul este inclus în secțiunea LGBT și poate fi vizionat sâmbătă, pe 24 iunie, începând cu ora 20:00.
Sing (r: Kristóf Deák) este o dramă spusă de vocea unei generații; o generație tânără redusă la tăcere. O școală din Ungaria renumită pentru corul ei are o nouă elevă, care devine automat și parte din cor. După prima zi de cor, fetiței îi este sugerat să mimeze când ceilalți cântă, deoarece vocea ei nu este tocmai potrivită pentru competiția importantă care urmează și pe care corul trebuie neapărat să o câștige. Doar că în situația ei se află și alți copii care nu ating performanța urmărită de dirijoare, doamna Erika, iar tinerii hotărăsc că dacă vocea îi ierarhizează, atunci trebuie să găsească o modalitate ca toți să fie egali: tăcerea. Filmul face parte din secțiunea Oscar Night, care poate fi văzută duminică, pe 25 iunie, începând cu 21:30, în Parcul Tineretului. Accesul este liber.
Pipa, sexul și omleta este o adaptare după una dintre nuvelele “adulte” scrise de Roald Dahl, faimosul autor de povești pentru copiii. Filmul prezintă situațiile în care doi bărbați, Victor și Filip, vecini, dar mai ales, prieteni se pun în momentul în care decid să facă schimb de soții pentru o noapte, însă fără a le anunța. Planul pare nebunesc și cu mici șanse de reușită, mai ales când fiecare prezintă în ce constă preludiul pentru el, însă tocmai acest băiețism din comportamentul lor face publicul să nu își piardă interesul. Povești de adulți spuse în camere de joacă pentru copiii, swinging unilateral și un aer de boys will be boys, toate închegate perfect de regia reușită a Anei Maria Comănescu. Scurtmetrajul este inclus în Competiția Națională I și poate fi văzut vineri, 23 iunie, la Muzeul Țăranului începând cu ora 17:00.
Stay Ups (r: Joanna Rytel) prezintă dialogul dintre o mamă singură și fiul ei, dialog care este de fapt un monolog al unei femei de patruzeci de ani către lume. Copilului îi este prezentată dorința femeii de a avea o viață paralelă cu cea de mamă singură, ea refuzând să pună stop vieții ei individuale doar din cauza presiunii sociale. Apoi urmează o serie de înțelegeri între cei doi legate de cum și ce va spune băiatul în fața tânărului care o va scoate în oraș: o vârstă falsă pentru ea, o mamă falsă pentru el, un context fals pentru amândoi, înțelegeri care arată cât de greu o mamă singură mai poate intra în acest sistem cu reguli stricte și previzibile al datingului. Mesajul feminist al filmului este cu atât mai puternic cu cât personajul feminin nu este protagonistul feminist clasic, fiind prins între conformism și nonconformism: deși reușește să formuleze un discurs legat de nevoia ei de a nu lăsa conceptul de mamă singură să îi definească viața, acest discurs este formulat în timp ce ea se pregătește intens pentru a impresiona bărbatul care o va scoate în oraș, deci dezvelește doar un strat al emancipării ei ca femeie. Filmul face parte din secțiunea NexT is Feminist ce va rula vineri, 23 iunie, începând cu ora 20:00, la Cinema Elvira Popescu.
Mai multe detalii despre programul și biletele pentru Festivalul Internațional de Film NexT se găsesc aici.